Galleri

9 mar 2023

Barbro Törngren

Jag är född och uppväxt i Kalmar. Mitt stora intresse sedan liten har varit att måla. Med pensel och palettkniv sveper jag oljan över duken och formar det jag ser. Öland där himmel och hav möts, tystnaden över Alvaret, små nära ting blir mina motiv.
Jag har utvecklats via Ölands konstskola 2007-2008, Gerlesborgsskolan September 2013 samt deltagit i många kurser genom åren. Har antagits i utställning som Sydosten Kalmar, Vårsalong Pukeberg, separatutställningar och samlingsutställningar.

Bibbi Hofvander

Jag är född och uppvuxen i Kalmar men har tillbringat huvuddelen av mitt vuxna liv i Stockholmsområdet. Efter pension bor jag sedan drygt tio år i Kalmar och på Öland.
Intresset för konst fick jag redan under min utbildningstid men det tog mer fart efter pension då jag under tiden i Stockholm fördjupade mitt intresse och kunnande.
Jag har tillsammans med maken Bosse haft separatutställningar i Stockholm men även deltagit i samlingsutställningar i såväl Stockholmsområdet som i Kalmar och på Öland.
Jag arbetade inledningsvis med akvarell men har under senare år huvudsakligast ägnat mig åt oljemålning. Jag har även arbetat med den något mer okända tekniken med varm bivaxfärg (encaustic art).

Bo Hofvander

Jag är född och uppvuxen i Malmö men har tillbringat huvuddelen av mitt yrkesverksamma liv i Stockholmsområdet. Efter pension bor jag sedan drygt tio år i Kalmar och på Öland. Intresset för konst har alltid funnits och redan som ung ritade och målade jag. Efter yrkeskarriären blev det mer tid över och för min hobby och under de senaste tjugo åren har jag fördjupat mitt kunnande med diverse utbildningar såväl i Stockholm som på Öland.
Jag har tillsammans med hustru Birgitta haft separatutställningar i Stockholm och även deltagit i samlingsutställningar i såväl Stockholmsområdet som på Öland. Jag arbetar företrädesvis i akvarell men har också provat acryl.

Dorit Kruse

Jag är född och uppvuxen i Berlin men flyttade till Sverige 1960. Jag har alltid tyckt om att rita och måla och hade gärna utbildat mig på konstfack i Berlin där min far fick sin utbildning men så blev det inte.
Här i Sverige kom jag först i kontakt med en konstförening i Blekinge 1990. Där var jag medlem ända till 2021 då jag flyttade till Kalmar. Jag har haft en del utställningar under årens lopp och även sålt en del tavlor.
Jag arbetar endast i olja.

25 feb 2023

Eva Telandersson

Målar akvarell och motiven är allt mellan himmel och jord. Deltager ofta på akvarellkurser - ett sätt att förkovra mig, att inspireras och att få se nya platser. Här på Öland blir det ofta motiv med Alvaret, hus, lador och landskap. I november 2023 blev boken "Jozef's resa" färdig. Den berättar om min pappas liv, i ord och bild. Kontakt: telandersson@gmail.com.

Käringen med blommor i håret
29 feb 2024

Grace Steenson

Jag bor och är uppvuxen på Öland. Jag har gått estetiska programmet bild och form på Jenny Nyströmsskolan och nu går jag på konstskolan 1 på Ölands folkhögskola.

Jag målar för det mesta i akryl och i akvarell med motiv på människor och natur. Men jag gör också vaser och andra skulpturer i keramik.

27 feb 2023

Gunilla Pontmark

Utbildning: Konstlinjen lära forska och gestalta 2år
Grundare av konstföreningen Alvart 2010. Verksam tidigare i Sveriges konstföreningar Kalmardistriktet.
Tidigare yrkesverksam inom Landstinget. Bosatt i Färjestaden sedan 1974.

Jag känner igen mig i dikten, citat TT ”det är summan av dem som är jag”

Inom mig bär jag mina tidigare ansikten
Som ett träd har sina årsringar
Det är summan av dem som är jag
Spegeln ser bara mitt senast ansikte
Jag känner de tidigare

Tomas Tranströmmer

28 feb 2023

Gunilla Steenson

Fotokonst från Öland mestadels, där jag bott senaste 20 åren. Men även många motiv från Skåne. Österlen speciellt.

Är en Estet som fått inspiration från många resor. Älskar blommor och natur.

Målar även i akryl.

Gunilla Steenson Fotokonst - där jag främst presenterar bilder man kan beställa av mig som fotokonst.

Instagram gunillasteenson

Galleri Åkaregatan 12, Mörbylånga - Vid förfrågan.

28 apr 2023

Jan Svensson

Jag målar mest i akryl men har någon grafik också. Mina motiv är från gården i Karum på Öland.
Utbildning "Bild och form" Ölands folkhögskola.

22 mar 2023

Jane Cherry

Jag är utbildad keramiker verksam på Öland.
Jag tillverkar keramik i stengods, både bruksgods och skulpturala verk.
Måleriet är mitt andra element, helst olja men även akvarell, pastell och kol.
Då och då händer det också att jag gästspelar inom andra tekniker, nät, betong, textil...
Skapandet har inga gränser!